رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اعتقاد زیادی به انحصاری بودن خودرو در کشور نداریم، گفت: راهی که شورای رقابت در پیش گرفته، مسیری است که طی ۷ تا ۸ سال گذشته رفته شده و به دیوار خورده‌ایم؛ در واقع ضمن کاهش تولید، کیفیت خودرو افت داشته و مصرف‌کننده نیز زیان کرده است.

عشقی سازمان بورس

به گزارش همشهری آنلاین،مجید عشقی درباره این موضوع که عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد، اظهار کرد: کالایی که در بورس‌های کالایی -بازار متشکل- عرضه می‌شود، متناسب با شرایط خاص هر کشور است به طور مثال در هند ادویه در بورس کالا یا در بورس دالیان چین تخم مرغ عرضه می‌شود، در واقع عرضه هر کالایی در بورس در شرایط اقتصادی همان کشور معنا پیدا می‌کند.

سال گذشته موافق عرضه خودرو در بورس کالا نبودیم

وی افزود: ما تا سال گذشته موافق عرضه خودرو در بورس کالا نبودیم، اما با توجه به شرایط فعلی این موضوع یکی از راهکارهای نجات صنعت، افزایش عرضه و در نهایت نفع مصرف‌کننده خواهد بود، راهی که شورای رقابت در پیش گرفته، مسیری است که طی ۷ تا ۸ سال گذشته رفته شده و به دیوار خوردیم در واقع تولید کاهش یافته، کیفیت خودرو افت داشته و مصرف‌کننده نیز زیان کرده است؛ ما معتقدیم این مسیری است که شکست می‌خورد و راهی درست است که هم تولیدکننده سود کند و هم کالای باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد.

عشقی درباره عرضه کالای انحصاری (خودرو) در بازار رقابتی، بیان کرد: اینکه انحصاری باشد، خیلی اعتقاد نداریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید خودرو کالایی انحصاری در کشور ما نیست، توضیح داد: در تمام بخش‌های بازار انحصاری نیست اگر این گونه باشد در تمام دنیا خودرو کالایی انحصاری است. مگر در کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو چند تولیدکننده خودرو داریم؟ محدود هستند، خودرو جزو صنایعی است که تولیدکنندگان آن همیشه محدود هستند؛ ما در یک رنج قیمتی خودروهای متفاوتی در بازار داریم اکنون به دلیل سرمایه‌گذاری، تقاضا برای خودرو افزایش پیدا کرده است و ما می‌گوییم انحصاری، اما اگر تقاضای سرمایه‌گذاری نبود عرضه‌ خودرویی که هم اکنون داریم، متناسب با تقاضای واقعی است.

وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس و بهای تمام شده آن به همراه سود معقول نباید نصیب خودروسازان شود تا خودروسازان نتوانند عرضه خودرو در بورس را مهندسی کنند، گفت: معتقدیم با روش‌های دیگر نیز می‌توان شرایطی تنظیم کرد که خودروساز نتواند مهندسی کند، اگر کف عرضه تعیین و ضوابطی برای عرضه در نظر گرفته شود، خودروساز نمی‌تواند مهندسی کند ما معتقدیم اگر قیمت پایه منطقی تعیین شود، این مابه التفاوت می‌تواند ظرف چند ماه کاهش پیدا کند و به صفر میل کند و رقابتی آنچنانی نباشد.

عشقی در پاسخ به این پرسش که آیا در عرضه‌هایی که انجام می‌گرفت، سازوکار لازم برای جلوگیری از مهندسی و مدیریت خودروسازان در بورس وجود دارد، توضیح داد: تقریبا خیر، با این سازوکار بورس کالا چیزی درنظر گرفته نشده است؛ با موضوع شورای رقابت تقریبا عرضه خودرو در بورس متوقف شد و باید در شورای عالی بورس مجدد تصمیم بگیریم.

علت ریزش بی‌سابقه بورس در هفته گذشته چه بود؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه با وجود اینکه خودرو در بورس کالا عرضه شده بود اما هفته گذشته ریزش بورس اتفاق افتاد، علت چیست، توضیح داد: با ورود شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد و این سیگنال خیلی بدی برای بازار بود.

عشقی با بیان اینکه ریزش بی‌سابقه بورس پس از توقف عرضه رخ داد، گفت: عرضه خودرو در بورس علامتی است برای اینکه از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیریم و به حقوق سهامداران احترام بگذاریم. زمانی که این موضوع منتفی شد، جو بی‌اعتمادی در بازار حاکم و باعث کاهش تقاضای سهام در بازار شد که همین امر زمینه ساز عقب‌نشینی خریداران سهام و کاهش قیمت ها در بازار بود.

کد خبر 740270
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    چطور بورس ریزش کرد و قیمت گذاری دستوری اعمال شد و همه سهام داران ضرر و زیان هنگفتی کردند به فکر منافع سهام دار نبودید و الان که منافع خودرو ساز در میان هست به فکر منافع سهامدار افتاده اید. واردات را با مالیات و سود 10 درصد برای وارد کننده آزاد کنید بعد از انحصاری نبودن بازار خودرو حرف بزنید! مشخص خواهد شد چه کسی بدنبال خریدار خودرو خواهد بود ! خودرو ساز داخلی بی کیفیت